Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»
Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
Κοινός τόπος για πολλές γυναίκες στην εργασιακή αρένα: να κρύβουν την ηλικία, τα προσόντα, την επιθυμία τους να αποκτήσουν παιδί. Ειδικά το τελευταίο για πολλές επιχειρήσεις είναι «κόκκινο πανί» και ανάχωμα στην εξέλιξη μιας εργαζόμενης –σε όποια βαθμίδα- και αφορμή για δυσάρεστες καταστάσεις. Όχι για τη METRO ΑΕΒΕ και τις αλυσίδες My market και METRO Cash & Carry που χρόνια τώρα μεριμνούν και δίνουν τον τόνο για τον σεβασμό στα όνειρα και τις επιθυμίες των γυναικών που εργάζονται στο δυναμικό τους. Η κουβέντα μας με τη Δήμητρα Δασκαλάκη, Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ ξεκίνησε ακριβώς από αυτά τα δύο σημεία –τις ίσες ευκαιρίες και το θέμα της μητρότητας- για να γίνουν αμέσως σαφείς οι ποιότητες που η γυναικεία ηγεσία φέρνει σε μια επιχείρηση και οι διαφορές που ακαριαία σημειώνονται στις ζωές των εργαζομένων της – ανδρών και γυναικών.
— Στηρίζοντας τις γυναίκες στην πράξη: μιλάμε συχνά για ενδυνάμωση των γυναικών εργαζομένων και στελεχών, όμως, στη ΜΕΤRΟ ΑΕΒΕ έχετε αναπτύξει ένα δίκτυο ευκαιριών, δράσεων και εργαλείων ενδυνάμωσης που θέτουν τις βάσεις για ισχυρή γυναικεία παρουσία στην εταιρεία. Αν σας ζητούσα να απαριθμήσετε μερικά από τα παραπάνω, πού θα εστιάζετε και τι θα θεωρούσατε το πιο χρήσιμο στην εργασιακή καθημερινότητα των γυναικών εργαζομένων σας;
Οι γυναίκες είναι η ραχοκοκαλιά και η κινητήρια δύναμη της METRO, καθώς σε έναν πληθυσμό 11.500 εργαζομένων, οι γυναίκες ξεπερνούν τις 7.200 σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Γυναίκες στην πρώτη γραμμή της εξυπηρέτησης, αλλά και σε όλα τα επίπεδα της ιεραρχίας που καλούνται κάθε μέρα να διατηρήσουν την εφοδιαστική αλυσίδα ενεργή για την κοινωνία και τους πελάτες μας.
Γιατί όμως μιλάμε για ενδυνάμωση και υποστήριξη γυναικών; Σε έναν ιδανικό κόσμο η ισότητα των δύο φύλων θα έπρεπε να είναι δεδομένη, έτσι δεν είναι; Δυστυχώς όμως ακόμη και σήμερα οι γυναίκες οφείλουν να διεκδικούν με περισσότερο σθένος το δικαίωμα στην ίση μεταχείριση, στην ανέλιξη και στην επαγγελματική επιτυχία., αποδεικνύοντας συνεχώς ότι μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία σε όλους τους ρόλους, ακόμη κι όταν τις αμφισβητούν.
Στη METRO διαφυλάττουμε την απόλυτα ισότιμη πρόσβαση του συνόλου των ανθρώπων μας τόσο στις ευκαιρίες εκπαίδευσης, ανάπτυξης και ανέλιξης σε θέσεις ευθύνης, όσο και στις αποδοχές. Ειδικότερα όμως για τις γυναίκες μας σχεδιάζουμε και υλοποιούμε συνεχώς προγράμματα ενδυνάμωσης και ενίσχυσης των δεξιοτήτων τους, ενώ παράλληλα φροντίζουμε για την έμπρακτη ψυχολογική υποστήριξη και βοήθεια και προστασία τους, έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις πολλαπλές αποστολές τους τόσο στον εργασιακό χώρο, όσο και στην απαιτητική καθημερινότητά τους.
Δυστυχώς ζούμε σε μία χώρα με πολλά ακόμη στερεότυπα και προκαταλήψεις για τη θέση των γυναικών και τα δικαιώματά τους και αυτό αποδεικνύεται με τον χειρότερο τρόπο κάθε μέρα
— Σε πολλές επιχειρήσεις η επιθυμία να γίνει μια γυναίκα μητέρα ή ακόμα και η μητρότητα θεωρείται ανάχωμα στην πορεία της εντός του εταιρικού σχήματος. Στη ΜΕΤRΟ ΑΕΒΕ η μητρότητα, η γονεϊκότητα και εν συνόλω ο θεσμός της οικογένειας υποστηρίζονται έμπρακτα: ειδικά η –αντικειμενικά κοστοβόρα- υπόθεση της υποβοηθούμενης γονιμότητας στηρίζονται και μέσω της συνεργασίας σας με το σωματείο Be-Live. Κατ’ αρχάς, ποιο το όραμα πίσω από αυτή την πρωτοβουλία; Και επιπλέον ποιες οι παροχές με τις οποίες μπορεί να στηριχθεί ένα ζευγάρι που αποφασίζει να καταφύγει στη λύση της υποβοηθούμενης γονιμότητας και εντάσσεται στο πρόγραμμα Be-Live;
Η στήριξη των παιδιών και της οικογένειας αποτελεί για εμάς βασικό πυλώνας της εταιρικής μας υπευθυνότητας διαχρονικά. Το λιανεμπόριο τροφίμων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας κι αυτός είναι ένας ρόλος που αποδεχόμαστε με ευθύνη και τιμή. Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μην σέβεσαι τη μητρότητα, αλλά και την επιθυμία και το δικαίωμα μίας γυναίκας σε αυτήν. Φέτος είμαστε πραγματικά πολύ περήφανοι γιατί με αφορμή τη Γιορτή της μητέρας, αλλά και του πατέρα που έρχεται, σε συνεργασία με το μη κερδοσκοπικό Σωματείο Be-Live, προσφέρουμε εξωσωματικές θεραπείες σε ζευγάρια που ο ένας είναι εργαζόμενος στην εταιρεία, καλύπτοντας πλήρως όλα τα έξοδα. Το όνειρο ενός παιδιού είναι πολύ μεγάλο και πολύ σημαντικό για να μην είναι προτεραιότητα για μας. Με τόσες χιλιάδες μητέρες στην εταιρεία μας νιώθουμε ότι οφείλουμε να τιμούμε κάθε μία ξεχωριστά με όλους τους τρόπους και να φροντίζουμε να νιώθει περήφανη και ασφαλής κάθε μέρα!
— Πέρα από το στενό ενδο-εταιρικό κομμάτι, ποια στοιχεία και πρωτοβουλίες της ΜΕΤRΟ σχετικά με τη γυναικεία ανέλιξη και ενδυνάμωση θεωρείτε πρότυπα και σημείο αναφοράς στο ελληνικό έδαφος; Για παράδειγμα, αν σας ρωτούσα τι είδους στοχευμένες εκπαιδεύσεις γυναικών υπάρχουν στη ΜΕΤRΟ για την ανέλιξη τους στον επαγγελματικό στίβο, τι θα θεωρούσατε πιο σημαντικό;
Πριν από δύο χρόνια σε συνεργασία με τη Διοτίμα (Κέντρο για τα έμφυλα δικαιώματα και την Ισότητα) και την εταιρεία RichPassion, είχαμε κινητοποιήσει όλες τις γυναίκες της εταιρείας να φωτογραφηθούν με κόκκινα «διαδηλώνοντας» με αυτόν τον τρόπο κατά της έμφυλης βίας και της κακομεταχείρισης των γυναικών σε όλο τον πλανήτη.
Από τότε δεν έχουμε σταματήσει να βρίσκουμε τρόπους έμπρακτης και ουσιαστικής υποστήριξης των γυναικών μας. Ενδεικτικά αναφέρω την Ακαδημία Ηγεσίας Γυναικών που παρακολουθούν οι γυναίκες στελέχη μας, την Ακαδημία Στελεχών και το Πρόγραμμα SuccessionPlanningπου αναδεικνύουν, ενδυναμώνουν, και ανελίσσουν γυναίκες σε υψηλότερα επίπεδα ιεραρχίας . Επιπλέον, αυτή τη στιγμή σε συνεργασία με τη MeXOXO (ΜΚΟ που υποστηρίζει διεθνώς την κοινωνικό-οικονομική ανάπτυξη των γυναικών), προσφέρουμε τη δυνατότητα σε όλες τις γυναίκες της METROνα πιστοποιηθούν σε αναβαθμισμένες εκπαιδεύσεις σε αντικείμενα όπως Dataanalytics – UXdesigners – Digital Marketing&e-commerce – ITautomationκ.α.
— Θα φύγω λίγο από το αμιγώς εταιρικό κομμάτι και θα έρθω στο δύσκολο σήμερα των γυναικών που έχουν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και κινδύνους εκεί έξω, στον δρόμο για παράδειγμα. Λαμβάνει η ΜΕΤRΟ υπ’ όψιν της τα περιστατικά έμφυλης βίας και πώς εμψυχώνει και ενδυναμώνει τις γυναίκες εργαζόμενές της και για ζητήματα καθημερινής ζωής;
Δυστυχώς ζούμε σε μία χώρα με πολλά ακόμη στερεότυπα και προκαταλήψεις για τη θέση των γυναικών και τα δικαιώματά τους και αυτό αποδεικνύεται με τον χειρότερο τρόπο κάθε μέρα. Είμαι μητέρα δύο νεαρών ανδρών πλέον και αυτό που πάντα τους έλεγα είναι ότι το πιο σημαντικό πράγμα είναι να λειτουργούν πάντα με ευαισθησία και σεβασμό απέναντι στους άλλους, αλλά και στον ίδιο τους τον εαυτό.
Στη METRO επιδεικνύουμε μηδενική ανοχή σε φαινόμενα βίας και παρενόχλησης κάθε είδους. Έχουμε καταγεγραμμένη με σαφήνεια Πολιτική για τη Βία και την Παρενόχληση, την οποία τηρούμε απαρέγκλιτα και χωρίς εξαιρέσεις, διαθέτοντας και ειδικό Τμήμα Εργασιακών Σχέσεων που έχει ως αποστολή την υποστήριξη των ανθρώπων μας στο δίκτυο και στα γραφεία. Προσφέρουμε ανεξάρτητη γραμμής 24ωρης τηλεφωνικής, ψυχολογικής υποστήριξης που υποστηρίζεται από ψυχολόγους και έχουμε δημιουργήσει ειδικά σεμινάρια για τη γυναικεία ενδυνάμωση με στόχο την ψυχική τους υγεία και ισορροπία, αλλά και την ουσιαστική υποστήριξή τους για να μπορούν να ανταποκρίνονται στην καθημερινότητά τους, να προστατεύουν τον εαυτό τους και να μη διστάζουν να διεκδικούν και να πετυχαίνουν όσα επιθυμούν και ονειρεύονται.
— Κατά τη γνώμη σας πώς αλλάζει ή έστω πώς εξισορροπείται το ηγετικό πρότυπο στο ελληνικό επιχειρείν; Πώς περνάμε από τη σιγουριά και το στερεότυπο ότι ψηλά στην ιεραρχία συναντάμε μόνο άνδρες και με τι τρόπους φέρνουμε την ίση εκπροσώπηση σε αυτές τις θέσεις;
Γενικά δεν μου αρέσει να μιλώ για ποσοστά και να γκρινιάζω για «γυάλινες οροφές», αλλά η αλήθεια είναι ότι όσο πιο ψηλά κοιτάμε στην ιεραρχία διεθνώς, τόσο λιγότερες γυναίκες θα συναντήσουμε.
Υπάρχει βέβαια και η θετική πλευρά του θέματος, γιατί ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια το ποσοστό διείσδυσης της γυναικείας εκπροσώπησης στις επιχειρήσεις στη χώρα μας, αυξάνεται σταδιακά και βλέπουμε περισσότερες γυναίκες σε θέσεις ευθύνης & εξουσίας. Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης των γυναικών σε υψηλόβαθμες θέσεις των επιχειρήσεων παραμένει χαμηλός, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Η ισότητα των φύλων σε έναν ιδανικό κόσμο θα ήταν δεδομένη, αλλά στην πραγματικότητα αυτό δε συμβαίνει, καθώς οι άνδρες συνηθίζουν να επιλέγουν άνδρες, αλλά και οι γυναίκες δε διεκδικούν με το ίδιο σθένος την ανέλιξή τους. Είναι στο χέρι μας να προσπερνούμε τα στερεότυπα και να διεκδικούμε για τον εαυτό μας καλύτερες θέσεις. Γιατί εάν εμείς οι ίδιες δε διεκδικήσουμε και δεν παλέψουμε, τίποτα δεν θα μας χαριστεί.
Ένας από τους δείκτες ESG στο Governance που κάθε εταιρεία οφείλει πλέον να παρακολουθεί στην Έκθεση Βιωσιμότητάς της, αποτελεί η συγκεκριμένη ποσόστωση γυναικών στα Διοικητικά Συμβούλια. Δεν μου αρέσει το αυτονόητο να ορίζεται ως υποχρεωτικό, αλλά εάν αυτό οδηγήσει σε καλύτερα ποσοστά συμμετοχής γυναικών στα ΔΣ, ας είναι αυτό το πρώτο βήμα. Ας ευχηθούμε ότι θα έρθει κάποια στιγμή ο καιρός που όλα αυτά θα αποτελούν μία κανονικότητα και τη φυσική ροή των πραγμάτων χωρίς νομικές υποχρεώσεις και εξαναγκασμούς. Ευτυχώς η κοινωνία ωριμάζει και έχει περάσει η εποχή που μας φώναζαν στο δρόμο τη φράση «άντε να πλύνεις κανένα πιάτο»! Και αξίζει να αναφέρουμε ότι στατιστικά οι εταιρείες που διοικούνται ΚΑΙ από γυναίκες εμφανίζουν μεγαλύτερη ανάπτυξη και βελτιωμένη κερδοφορία.
Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να κάνουμε, είμαστε όμως στον σωστό δρόμο! Υπάρχουν βέβαια και χώρες που αυτά τα θέματα τα έχουν λύσει προ πολλού, όπως π.χ. η Αλβανία που12 από τους 17 Υπουργούς στην Κυβέρνηση είναι γυναίκες!
Αν κάτι θα μοιραζόμουν με τα νέα κορίτσια που ξεκινάνε σήμερα την καριέρα τους, θα ήταν να μη φοβηθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην οικογένεια, τη μητρότητα και την επαγγελματική ανέλιξη
— Ως γυναίκα σε ηγετική θέση στον δύσκολο κόσμο των επιχειρήσεων σίγουρα έχετε σχηματίσει άποψη για τους λόγους για τους οποίους οι ίσες ευκαιρίες αποτελούν μέχρι σήμερα σημείο αντιπαράθεσης. Με σχεδόν τρεις δεκαετίες εμπειρίας σε κομβικές θέσεις ηγεσίας, τι συμβουλή θα δίνατε σε μία νεοεισερχομένη που προσπαθεί να απαλείψει εμπόδια από τον δρόμο της προς υψηλότερες ιεραρχικά θέσεις;
Είμαι κι εγώ μία από τις χιλιάδες γυναίκες της METRO που αφοσιώνομαι στη δουλειά μου και προσπαθώ να γίνομαι καλύτερη κάθε μέρα. Σε όλη την επαγγελματική μου πορεία, πέρασα από σημαντικές θέσεις ευθύνης, αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι δεν βίωσα ποτέ αποκλεισμό εξέλιξης λόγω του φύλου μου. Στερεοτυπικές συμπεριφορές, ναι. Αυτό όμως δεν αποτέλεσε τροχοπέδη στην εξέλιξή μου, γιατί ήθελα να κερδίζω τα στοιχήματα, να ανταποκρίνομαι στις προκλήσεις και να προχωρώ. Έχω συνεργάτες και άνδρες και γυναίκες και λειτουργούμε όλοι μαζί αρμονικά ως ομάδα μέσα από σχέσεις εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας, χωρίς κανένα πρόβλημα.
Αν κάτι θα μοιραζόμουν με τα νέα κορίτσια που ξεκινάνε σήμερα την καριέρα τους, θα ήταν να μη φοβηθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην οικογένεια, τη μητρότητα και την επαγγελματική ανέλιξη. Να μη φοβηθούν να ανταποκριθούν σε προκλήσεις και απαιτητικές αποστολές, ακόμη κι αν οι άλλοι τις αποτρέπουν και τις απογοητεύουν. Η επιτυχία δεν είναι κληρονομικό δικαίωμα, ούτε μεταφέρεται με το DNA. Θέλει δουλειά. Πίστη. Θέληση. Επιμονή. Πείσμα.
Τα μεγαλύτερα εμπόδια τελικά τα βάζουμε εμείς οι ίδιες στον εαυτό μας γιατί φοβόμαστε να διεκδικήσουμε αυτό που πραγματικά βαθιά μέσα μας πιστεύουμε ότι μας αξίζει!Το φως έρχεται πάντα από μέσα. Δεν μπορούμε να ζητήσουμε από το σκοτάδι να φύγει. Πρέπει να ανάψουμε το φως!
Αφήστε μια απάντηση